Het recht van vies worden

Wij hechten veel waarden aan bewegen, zowel binnen als buiten. Buiten mogen de kinderen echt wel lekker vies worden. Met modder spelen, in de zandbak, maar ook klimmen en klauteren hoort er bij. Het heeft dus geen zin om die ene mooie jurk aan te trekken, als die niet vies mag worden. Vies worden is een voorrecht dat elk kind verdient, alleen al door kind te zijn. Door met modder te spelen wordt de sensomotorische ontwikkeling gestimuleerd.

Onbezorgd spelen zonder je druk te maken over vieze kleren is belangrijk voor de ontwikkeling van ieder kind. Daarbij is het spel van jongens nog wel eens druk en gaat gepaard met veel geluid. Hoe vaak hoor je niet:  Mag het wat zachter? Of: Doe lief voor elkaar. Terwijl juist jongens af en toe even flink moeten kunnen ravotten. Daar leren ze veel meer van dan zachtjes spelen. Tuimelen in de zandbak? Dat willen we stiekem toch allemaal nog wel een keer?

Bij buitenspelen horen ook ongelukjes. Daar leren de kinderen van. Wij laten de kinderen vaak zelf onderzoeken waar hun grenzen liggen, dat kunnen wij niet zomaar voor hen bepalen. Dat noemen we risicovol buitenspelen. Onder toezicht de grenzen verkennen, binnen een veilig kader. Ook worden de kinderen gestimuleerd om net even iets verder te gaan als ze dat durven.